PERSONPORTRÄTT av oss hittar du i bloggarkivet under december 2009!

LINDA - Lots för GLU07, lärare i MA, NK & ESV
JÖRGEN - Lots för GLU08A, lärare i IDH
ERIK - Lots för GLU08B, lärare i SV & PS
SYNNÖVE - Lots för GLU09A, lärare i SV, ENG & LK
.
.

onsdag 9 december 2009

Flickor och pojkar

En viss GLU-trea har drillats i litteraturhistoria under hösten, och igår avrundade vi det hela med ett storslaget Jeopardy! 
.
Vem var det nu som råkade ha ihjäl sin farsa och gifta sig med sin mamma? Vad hette hon som organiserade kvinnorna i en massiv sexstrejk för att få manfolket att sluta krig och härja (och det fungerade!)? Vem var det som uppfann den där boktryckarfinessen, och vad har en viss Shakespeares alster gemensamt med nutida förströelse som Titanic, Lejonkungen och Moulin Rouge? Detta och mycket mer har vi insupit under terminen - men har det fastnat??
.
Jag måste ge tjejerna en eloge - det var jämt till en början, men övergick strax i total utklassning! (killarna undrade var Josef höll hus...). Grattis till fika-vinsten :-) ... och äran och triumfen!
.
Har funderat på det här med tjejer och killar sedan dess. Under hela min skoltid var det mycket snack om att tjejer måste lära sig att ta för sig - "ta efter killarna!" Det är säkert sant många gånger, MEN: vad det gäller inlärning och studier vill jag slå ett slag för det omvända: Killar - ta efter tjejerna!  I undersökning efter undersökning talas det ju om hur grabbar bara leker sig igenom livet, medan det är tjejerna som står för progressionen. Ja, jag generaliserar. Men jag vet ju också hur jag och kompisarna slarvade bort mycket av gymnasiet på Pizzaplaneten etc. ... och hur smart var det? Det handlar inte om att tjejer är bättre än killar eller vice versa, men om gruppmentalitet och att göra medvetna val. 
.
Jag hade kunnat få ut så mycket mer av skolan i allmänhet, och av gymnasiet i synnerhet. Skolan/lärarna utmanar dig och tillhandahåller förutsättningar för lärande, men bra kunskap kan inte "korvstoppas" - det är du själv som måste göra något av den. 
.
/Erik

Inga kommentarer: